سرمایه فکری

چکیده

با رشد صنعت و افزایش رقابت جهانی و پیشرفت تکنولوژیک به تدریج این مسئله روشن شد که دیگر دفاتر حسابداری و دارایی‌های مشهود نمی‌توانند سود ایجاد شده و ارزش بازار شرکت‌ها را به صورت منطقی توجیه کنند. نتیجه این مسئله این بود که در دهه ۸۰ میلادی توجه اقتصاددانان و تحلیل‌گران اقتصادی به سمت دارایی‌های نامشهود سازمان معطوف گردید و مشاهده شد که برای وصول به مزیت رقابتی در محیط کسب و کار کنونی نیاز به توجه به دارایی‌های نامشهود و به تبع آن سرمایه فکری به عنوان سرمایه واقعی و جزء استراتژیکترین سرمایه سازمانها امری ضروری به شمار می‌آید. در تحلیل‌های انجام شده به اینگونه نتیجه شد که تفاوت میان ارزش بازار و ارزش دفتری سرمایه‌های در اختیار سازمان با عنوان سرمایه فکری سازمان شناخته می‌شود. در نتیجه توجه به سرمایه فکری برای سرمایه‌گذاران،دلالان و مشاوران سرمایه‌گذاری امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. در مقاله حاضر به توصیف سرمایه فکری و اجزای تشکیل دهنده آن پرداختیم. اینگونه مشخص شد که سرمایه فکری سازمان‌ها از سه جزء اساسی تشکیل شده: سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری(سرمایه ارتباطی). در ادامه مقاله به روش‌های سنجش و ارزیابی و اندازه‌گیری سرمایه فکری توضیح داده می شود.

 

جهت دانلود متن کامل مقاله سرمایه فکری کلیک نمایید



مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

MOOMOO GIRLS vegainstrumentation شبانه های مریم ماشاالله نریمانی معماری داخلی و دکوراسیون منزل فلزیاب Golden Tech | گلدن تک | 09197977577 شعرهای مازندرانی (تبری) میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپا روستای سلیمانی معرفی کالا فروشگاهی Greedie